Ještěrci
Ještěrci jsou primitivní plazovití humanoidi, kteří číhají v močálech a džunglích světa. Jejich vesnice s chýšemi bují v odporných slujích, zpola zatopených zříceninách a vodnatých jeskyních.
Teritoriální xenofobové. Ještěrci jednají a obchodují s ostatními rasami jen zřídka. Jsou sveřepě teritoriální a maskovanými zvědy stráží okruh svého území. Když odhalí nevítané hosty, kmen vyšle loveckou skupinu, aby vetřelce pronásledovala či vyhnala, nebo je úskočně nahnala do doupat krokodýlů a jiných nebezpečných tvorů.
Ještěrci nevykazují žádné známky tradiční morálky a pojetí dobra a zla je jim zcela cizí. Jsou to vskutku neutrální tvorové. Zabíjí, když je to vhodné a pro své přežití udělají cokoliv.
Ještěrci málokdy zbloudí pryč ze svých lovišť. Každý tvor, který vstoupí do jejich teritoria, se stává lovnou zvěří, kterou je třeba vystopovat, zabít a sežrat. Nevidí rozdíl mezi humanoidy, zvířaty a nestvůrami. Podobně se jen neradi vzdalují příliš daleko od svých hranic, kde by se snadno mohli stát z lovců lovnou zvěří.
Může se stát, že ještěrci utvoří spojenectví se svými sousedy. Tito ještěrci obvykle zjistí, že lidé, trpaslíci, hobiti a elfové se občas mohou osvědčit. Jakmile ještěrci utvoří vazby s cizinci, jsou to neochvějní a zavilí spojenci.
Velké hostiny a oběti. Ještěrci jsou všežraví, ale chutná jim maso humanoidů. Často berou zajatce do svých táborů, aby se stali vrcholem programu na hostinách a obřadech zahrnujících tanec, vyprávění příběhů a rituální souboj. Kmen buď oběti uvaří a sní, nebo je obětuje Semuanyjovi, bohu ještěrců.
Šikovní řemeslníci. I když ještěrci nejsou zkušení řemeslníci, z kostí svých obětí vyrábí nářadí a ozdobné šperky a z kožešin a krunýřů mrtvých nestvůr vytváří štíty.
Vůdci ještěrců. Ještěrci mají respekt z magie a obávají se jí s nábožnou úctou. Jejich kmeny vedou ještěrečtí šamani, kteří dohlíží na obřady a ceremonie konané na počet Semuanyja. Avšak čas od času z kmene ještěrců vzejde mocná postava dotčená ne Semuanyjem, ale Sess‘inkem — ještěreckým démonickým pánem, který usiluje o zkažení a nadvládu nad ještěrci.
Ještěrci narození k Sess‘inkovu obrazu jsou větší a mazanější než ostatní ještěrci a jsou skrznaskrz zlí. Tito ještěrečtí králové a královny panují v kmenech ještěrců a uzurpují si šamanovu autoritu a ve svých poddaných vzbuzují necharakteristickou agresi.
Uctívači draků. Ještěrci mluví dračí řečí, o níž se domnívají, že se ji naučili od draků v dávných dobách. Kmen, který se zatoulá do drakova teritoria, mu vzdává hold, aby si získal jeho náklonnost. Zlý drak může využít ještěrce pro své vlastní hanebné cíle a udělat z nich nájezdníky a lupiče.
Životy 22 (4k8 + 4)
Rychlost 6 sáhů, plavání 6 sáhů
- SIL15 (+2)
- OBR10 (+0)
- ODL13 (+1)
- INT7 (-2)
- MDR12 (+1)
- CHA7 (-2)
Smysly pasivní Vnímání 13
Jazyky dračí řeč
Nebezpečnost 1/2 (100 ZK)
Zadržení dechu. Ještěrec umí zadržet dech na 15 minut.
Akce
Vícenásobný útok. Ještěrec zaútočí dvakrát na blízko, pokaždé s jinou zbraní.
Kousnutí. Útok na blízko zbraní: +4 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 5 (1k6 + 2).
Těžký kyj. Útok na blízko zbraní: +4 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Drtivé zranění 5 (1k6 + 2).
Oštěp. Útok na blízko nebo na dálku zbraní: +4 k zásahu, dosah 1 sáh nebo dostřel 6/24 sáhů, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 5 (1k6 + 2).
Ostnatý štít. Útok na blízko zbraní: +4 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 5 (1k6 + 2).
Životy 27 (5k8 + 5)
Rychlost 6 sáhů, plavání 6 sáhů
- SIL15 (+2)
- OBR10 (+0)
- ODL13 (+1)
- INT10 (+0)
- MDR15 (+2)
- CHA8 (-1)
Smysly pasivní Vnímání 14
Jazyky dračí řeč
Nebezpečnost 2 (450 ZK)
Zadržení dechu. Ještěrec umí zadržet dech na 15 minut.
Sesílání kouzel (jen v podobě ještěrce). Ještěrec je sesilatel kouzel 5. úrovně. Jeho sesílací vlastnost je Moudrost (SO záchrany kouzla je 12, útočná oprava kouzla je +4). Ještěrec má připravena následující druidská kouzla:
Triky (libovolně): druidovství, stvoř plamen, trnový bič
úroveň (4 pozice): oblak mlhy, zapletení
úroveň (3 pozice): rozpal kov, trny
úroveň (2 pozice): růst rostlin, vyvolej zvířata (jen plazy)
Akce
Vícenásobný útok (jen v podobě ještěrce). Ještěrec zaútočí dvakrát: jednou kousnutím a jednou drápy.
Kousnutí. Útok na blízko zbraní: +4 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 5 (1k6 + 2), nebo bodné zranění 7 (1k10 + 2) v krokodýlí podobě. Je-li ještěrec v krokodýlí podobě a cíl je Velký či menší tvor, pak cíl je uchvácený (SO úniku je 12). Dokud toto uchvácení neskončí, cíl je zadržený a ještěrec nemůže kousnout jiný cíl. Pokud se ještěrec navrátí do své skutečné podoby, uchvácení skončí.
Drápy (jen v podobě ještěrce). Útok na blízko zbraní: +4 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Sečné zranění 4 (1k4 + 2).
Změna podoby (obnovení po krátkém či důkladném odpočinku). Ještěrec se magicky promění v krokodýla a vydrží v této podobě až 1 hodinu. Jako bonusovou akci se může navrátit do své skutečné podoby. Jeho statistiky, kromě jeho velikosti, jsou v každé podobě stejné. Vybavení, které drží nebo nese, se nepřemění. Pokud zemře, navrátí se do své skutečné podoby.
„Při všech svých jednáních s ještěrci jsem nikdy nebyl schopen říci, co si myslí. V jejich ještěřích očích se nezrcadlil žádný náznak jejich úmyslů. Dodával jsem jim zásoby. Běhal mi z nich mráz po zádech.“
— Obchodníkovy úvahy o jeho zkušenostech s kmeny ještěrců z Ještěřích močálů
Životy 78 (12k8 + 24)
Rychlost 6 sáhů, plavání 6 sáhů
- SIL17 (+3)
- OBR12 (+1)
- ODL15 (+2)
- INT11 (+0)
- MDR11 (+0)
- CHA15 (+2)
Dovednosti Nenápadnost +5, Přežití +4, Vnímání +4
Imunity vůči stavům vystrašený
Smysly vidění ve tmě 12 sáhů, pasivní Vnímání 14
Jazyky démonština, dračí řeč
Nebezpečnost 4 (1 100 ZK)
Zadržení dechu. Ještěrec umí zadržet dech na 15 minut.
Napíchnutí. Jednou za tah, když ještěrec zaútočí na blízko trojzubcem a zasáhne, cíl utrpí dodatečné zranění 10 (3k6) a ještěrec získá dočasné životy rovné způsobeným dodatečným životům.
Akce
Vícenásobný útok. Ještěrec zaútočí dvakrát: jednou kousnutím a jednou drápy, nebo dvakrát na blízko trojzubcem.
Kousnutí. Útok na blízko zbraní: +5 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 6 (1k6 + 3).
Drápy. Útok na blízko zbraní: +5 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Sečné zranění 5 (1k4 + 3).
Trojzubec. Útok na blízko nebo na dálku zbraní: +5 k zásahu, dosah 1 sáh nebo dostřel 4/12 sáhů, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 6 (1k6 + 3), nebo bodné zranění 7 (1k8 + 3), pokud k útoku na blízko použije dvě ruce.