Matucha

Matuchy jsou malí strašáci z pohádek. Skrývají se na okraji Vílí divočiny a lze je také nalézt v Materiální sféře, aby mohli strašit a plést lidi svými neplechami. Matuchy se rodí z pocitů osamělosti a materializují se v místech, kde se Vílí divočina dotýká světa v blízkosti inteligentních bytostí, které se cítí osamělé nebo opuštěné. Například opuštěné dítě může neúmyslně vyvolat matuchu a vidět ho jako imaginárního přítele. Matuchy se mohou také objevit v podkroví domu osamělého vdovce nebo v jeskyni poustevníka.

Protivní škůdci. Matuchy dělají pro vlastní zábavu drobné žertíky, ztrpčujíc život svému hostiteli. Matucha se neštítí rozbíjet nádobí, schovávat nářadí, dělat děsivé zvuky, které vystraší krávy a těm zkysne mléko nebo schovat nemluvně do podkroví. I když může matuchovo skotačení způsobit neštěstí nebo neúmyslnou újmu, je obvykle jeho záměrem rošťárna – ne ublížení na těle. Pokud je v ohrožení, matucha spíše uteče, než by zůstal na místě a bojoval.

Vyměšování oleje. Matucha ze svých pórů vylučuje olej a ten může být buď kluzký, nebo lepkavý. Olej vyschne a zmizí za hodinu.

Překrucování prostoru. Matucha může vytvořit magické otvory k cestování na krátké vzdálenosti nebo ke kradení předmětů, které jsou jinak mimo jeho dosah. Aby mohl vytvořit trhlinu v prostoru, musí sousedit s prostorem vymezeným rámem, například otevřeným oknem nebo dveřmi, mezerou mezi tyčemi klece nebo otvorem mezi nohami postele a podlahou. Trhlina je neviditelná a zmizí po několika vteřinách – což je dost času, aby tam matucha vkročil, sáhl nebo zaútočil.

Nespolehliví spojenci. Matuchy jsou ucházející služebníci vůdců pevné mysli a zkažených tvorů, jako jsou fomoriani a ježibaby, kteří je občas ukrývají ve svých doupatech. Černokněžníci, kteří uzavírají pakt s arcivílou také mohou zjistit jak ovládat matuchu a charismatické osoby, které učiní správnou nabídku, si mohou dočasně užívat s těmi malými šprýmaři. Znuděný matucha si vždy najde způsob jak pobavit sám sebe.

Matucha
Malý víl, chaoticky neutrální
Obranné číslo 14
Životy 18 (4k6 + 4)
Rychlost 6 sáhů, šplhání 6 sáhů
  • SIL8 (–1)
  • OBR18 (+4)
  • ODL13 (+1)
  • INT6 (–2)
  • MDR12 (+1)
  • CHA7 (–2)
Dovednosti Čachry +6, Nenápadnost +6, Vnímání +3
Smysly vidění ve tmě 12 sáhů, pasivní Vnímání 13
Jazyky sylvánština
Nebezpečnost 1/8 (25 ZK)

Matuchův olej. Matucha vylučuje ze svých pór nehořlavý olej. Matucha volí, jestli je olej kluzký, nebo lepkavý a olej na své kůži může měnit z jedné konzistence do druhé jako bonusovou akci.

Kluzký olej: Když je matucha pokrytý kluzkým olejem, má výhodu k ověřením Obratnosti (Akrobacie) na únik z pout, protlačování se skrz úzké prostory a ukončení uchvácení.

Lepkavý olej: Když je matucha pokrytý lepkavým olejem, má výhodu k ověřením Síly (Atletiky) na uchvácení nebo aby se udržel na jiném tvorovi, povrchu či předmětu. Matucha také může šplhat po těžkých površích, včetně stropu hlavou dolů, aniž by si musel házet na ověření vlastnosti.

Dimenzionální trhlina. Jako bonusovou akci může matucha vytvořit neviditelnou a nehybnou trhlinu v otvoru či rámu, který vidí do 1 sáhu od sebe, pokud žádná strana daného prostoru nemá víc než 2 sáhy. Dimenzionální trhlina přemosťuje vzdálenost mezi tímto místem a jistým bodem do 6 sáhů, který matucha vidí nebo určí pomocí vzdálenosti a směru (např. „6 sáhů přímo nahoru“). Když je matucha vedle trhliny, vidí skrz ni a bere se, že je současně i vedle cílového místa, a cokoliv matucha prostrčí trhlinou (včetně části svého těla), se vynoří na cílovém místě. Trhlinu může používat jen matucha a vydrží do konce matuchova příštího tahu.

Neuvěřitelný čich. Matucha má výhodu k ověřením Moudrosti (Vnímání), která se opírají o čich.

Akce

Bušení. Útok na blízko zbraní: +1 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Drtivé zranění 2 (1k6 – 1) plus nekrotické zranění 9 (2k8).

Olejová kaluž. Matucha vytvoří olejovou kaluž, která je buď kluzká, nebo lepkavá (dle jeho volby). Kaluž je 1 coul hluboká a pokrývá zem na matuchově místě. Kaluž je těžkým terénem pro všechny kromě matuchů a vydrží 1 hodinu.

Je-li olej kluzký, tak každý tvor, který vstoupí do prostoru kaluže nebo v něm začne svůj tah, musí uspět v záchranném hodu na Obratnost se SO 11, jinak upadne na zem.

Je-li olej lepkavý, tak každý tvor, který vstoupí do prostoru kaluže nebo v něm začne svůj tah, musí uspět v záchranném hodu na Sílu se SO 11, jinak je zadržený. Ve svém tahu se tvor může pokusit vyprostit z lepkavé kaluže jako akci. Pokud uspěje v ověření Síly se SO 11, účinek skončí a tvor se pohne na nejbližší bezpečné volné místo.