Zřící

Praví zřící jsou izolacionisté, kteří pohrdají ostatními svého druhu, ale svými sny mohou nechat povstat řadu nižších tvorů podobných zřícím, z nichž někteří jsou zde popsáni.

V hostinci U Zejícího portálu jsem se střetl s kouzelníkem majícím drobného zřícího mazlíčka. Nazýval jej čumilem. Když jsem se k němu vztáhl, abych jej pohladil, tak mne udeřil jedním ze svých očních paprsků a odhodil mne zpět proti zdi s takovou silou, že jsem téměř vyprskl svůj nápoj.

  • Volo

Čumil

Čumil je drobný projev snů zřícího. Připomíná zřícího, který si ho vysnil do existence, ale jeho tělo je jen 8 coulů široké a má jen čtyři oční stopky. Následuje svého tvůrce jako oddané, agresivní štěně a malé smečky těchto tvorů někdy stráží doupě svého pána. Zabíjí havěť a obtěžují osamělé tvory.

Protivný mazlíček. Čumil neumí mluvit žádným jazykem, ale dokáže přibližně napodobovat slova a věty vysokým hlasem a posměšným způsobem. Zřícím připadají čumilové legrační a tolerují jejich přítomnost jako rozmazlené mazlíčky. Čumila si nemůže ochočit nikdo jiný než jeho tvůrce. Výjimkou je použití magie nebo připoutání sesilatelem kouzel (viz rámeček). Někteří zřící, kteří mají za poskoky kouzelníky, je nechávají brát si za přítelíčka čumila, protože vidí očima těchto tvorů.

Agresivní požírač havěti. Divoký čumil (ten, který žije odděleně od zřícího) je teritoriální, žere brouky a malá zvířátka a je známý tím, že si pohrává se svým jídlem. Osamělý čumil se vyhýbá bojům s tvory, kteří jsou Střední či větší, ale smečka čumilů si může troufnout na větří kořist. Čumil se může držet za humanoidy v jeho teritoriu, hlučně napodobovat jejich řeč a obecně být otravný, dokud oblast neopustí. Ale pokud je konfrontován něčím, co nemůže zabít, tak prchne.

Čumil
Drobná zrůda, neutrální zlo
Obranné číslo 13
Životy 13 (3k4 + 6)
Rychlost 0 sáhů, létání 6 sáhů (vznášení se)
  • SIL3 (–4)
  • OBR17 (+3)
  • ODL14 (+2)
  • INT3 (–4)
  • MDR10 (+0)
  • CHA7 (–2)
Dovednosti Nenápadnost +5, Vnímání +4
Imunity vůči stavům ležící
Smysly vidění ve tmě 12 sáhů, pasivní Vnímání 14
Jazyky
Nebezpečnost 1/2 (100 ZK)

Agresivita. Jako bonusovou akci se čumil může pohnout až svou rychlostí k nepřátelskému tvorovi, kterého vidí.

Napodobení. Čumil umí napodobit jakýkoliv zvuk řeči, který někdy slyšel, v jakémkoli jazyce. Tvor, který slyší napodobený zvuk, dokáže rozpoznat, že jde o napodobení, úspěšným ověřením Moudrosti (Vhledu) se SO 10.

Akce

Kousnutí. Útok na blízko zbraní: +5 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 1.

Oční paprsky. Čumil vystřelí dva náhodné magické oční paprsky (při stejném výsledku hoď znovu) a zvolí jeden až dva cíle, které vidí do 12 sáhů od něj.

1. Omamující paprsek. Cílový tvor musí uspět v záchranném hodu na Moudrost se SO 12, jinak je zmámen do začátku čumilova příštího tahu. Když je cíl takto zmámen, má poloviční rychlost a nevýhodu k hodům na útok.

2. Strašidelný paprsek. Cílový tvor musí uspět v záchranném hodu na Moudrost se SO 12, jinak se vystraší do začátku čumilova příštího tahu.

3. Mrazivý paprsek. Cílový tvor musí uspět v záchranném hodu na Obratnost se SO 12, jinak utrpí chladné zranění 10 (3k6).

4. Telekinetický paprsek. Je-li cílem Střední či menší tvor, musí uspět v záchranném hodu na Sílu se SO 12, jinak s ním čumil pohne až 6 sáhů přímým směrem od sebe.

Je-li cílem předmět vážící až 10 liber, který nikdo nedrží ani nenese, čumil s ním pohne až o 6 sáhů libovolným směrem. Čumil může pomocí tohoto paprsku i jemně manipulovat s předměty, například s jednoduchou pomůckou nebo otevřít nádobu.

Varianta: Čumil jako přítelíček

Sesilatelé kouzel mající zájem o nezvyklé přítelíčky zjišťují, že čumilové jsou horliví sloužit někomu, kdo má magickou moc, obzvláště těm, kteří si potrpí na šikanování a obtěžování ostatních. Čumil se chová agresivně vůči tvorům, kteří jsou menší než on sám, a má sklon náhodně napadat domácí mazlíčky, hospodářská zvířata, a dokonce i děti ve městě, pokud jeho pán není velmi přísný. Čumil sloužící jako přítelíček má následující rys.

Přítelíček. Čumil může sloužit jinému tvorovi jako přítelíček, přičemž naváže telepatické pouto se svým pánem, který s tím souhlasí a je-li sesilatelem kouzel aspoň 3. úrovně. Dokud jsou ti dva spojeni, pán dokáže vnímat to, co čumil, pokud jsou od sebe navzájem do 1 míle. Pokud pán způsobí čumilovi fyzickou újmu, čumil ukončí svou službu přítelíčka a ukončí telepatické pouto.

Gaut

Gaut je hladový, panovačný tvor podobný zřícímu, který žere magii a snaží se vynutit si tribut od všeho, co je slabší než on. Jeho tělo má asi 4 stopy v průměru, šest očních stopek, středové oko (někdy obklopené několika menšíma očima) a čtyři malá chamtivá chapadla poblíž tlamy. Variace barev a textur má podobné pravému zřícímu.

Magický metabolizmus. Gaut může přežívat na mase, ale raději se živí mocí načerpanou z kouzelných předmětů. Pokud hladoví po magii několik týdnů, je nucen se navrátit do své domovské sféry, a tak neustále hledá nové předměty, které by mohl vysát. Gaut může najímat tvory, aby mu donášeli předměty, které mu poskytují výživu.

Náhodné přivolání. Když se pokazí rituál na přivolání zřícího, může se skrz chybné spojení protlačit gaut. Dorazí okamžitě, nebo o několik minut později. Před neznalými tvory se může vydávat za zřícího a snažit se je zastrašit, nebo svému přivolávači se může představit jako dohlížeč, aby mohl vysávat kouzelné předměty, které by měl strážit.

Podřízení tyrana. Zřící obvykle zahání nebo zabíjí všechny gauty, kteří vstoupí do jeho teritoria, ale může se rozhodnout, že si je zotročí a použije je jako velitele. Gauti jsou méně xenofobní než zřící, takže mohou utvářet malé shluky a spolupracovat, ale stejně tak je možné, že se budou vzájemně zcela ignorovat.

Gaut
Střední zrůda, zákonné zlo
Obranné číslo 15 (přirozená zbroj)
Životy 67 (9k8 + 27)
Rychlost 0 sáhů, létání 4 sáhy (vznášení se)
  • SIL10 (+0)
  • OBR14 (+2)
  • ODL16 (+3)
  • INT15 (+2)
  • MDR15 (+2)
  • CHA13 (+1)
Dovednosti Vnímání +5
Imunity vůči stavům ležící
Smysly vidění ve tmě 24 sáhů, pasivní Vnímání 15
Jazyky hlubinština, temnobecná řeč
Nebezpečnost 6 (2 300 ZK)

Ochromující pohled. Když tvor začne svůj tah do 6 sáhů od gauta a vidí gautovo středové oko, gaut ho může donutit hodit si záchranný hod na Moudrost se SO 14, pokud gaut není neschopný a tvora vidí. Pokud tvor neuspěje, je ochromen do začátku svého příštího tahu.

Pokud tvor není překvapený, může odvrátit svůj zrak, aby se vyhnul záchrannému hodu na začátku svého tahu. Udělá-li to, nevidí gauta do začátku svého příštího tahu, kdy může opět odvracet svůj zrak. Podívá-li se mezitím na gauta, musí si okamžitě hodit záchranný hod.

Smrtelná agónie. Když gaut zemře, magická energie v něm vybuchne a každý tvor do 2 sáhů od něj si musí hodit záchranný hod na Obratnost se SO 14. Když tvor neuspěje, utrpí silové zranění 13 (3k8), nebo poloviční zranění při úspěšném záchranném hodu.

Akce

Kousnutí. Útok na blízko zbraní: +6 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 9 (2k8).

Oční paprsky. Gaut vystřelí tři náhodné magické oční paprsky (při stejném výsledku hoď znovu) a zvolí jeden až tři cíle, které vidí do 24 sáhů od něj.

1. Paprsek požírající magii. Cílový tvor musí uspět v záchranném hodu na Obratnost se SO 14, jinak jeden z jeho kouzelných předmětů ztratí všechny magické vlastnosti do začátku gautova příštího tahu. Je-li předmět dobíjecí, ztratí navíc 1k4 dávek. Ovlivněný předmět vyber náhodně, přičemž ignoruj jednorázové předměty jako lektvary či svitky.

2. Vyčerpávací paprsek. Cílový tvor si musí hodit záchranný hod na Odolnost se SO 14. Když neuspěje, utrpí nekrotické zranění 18 (4k8), nebo poloviční zranění při úspěšném záchranném hodu.

3. Odtlačující paprsek. Cílový tvor musí uspět v záchranném hodu na Sílu se SO 14, jinak je odtlačen až 3 sáhy přímým směrem od gauta a jeho rychlost se sníží na polovinu do začátku gautova příštího tahu.

4. Ohnivý paprsek. Cílový tvor musí uspět v záchranném hodu na Obratnost se SO 14, jinak utrpí ohnivé zranění 22 (4k10).

5. Paralyzující paprsek. Cílový tvor musí uspět v záchranném hodu na Odolnost se SO 14, jinak bude paralyzovaný 1 minutu. Cíl může zopakovat záchranný hod na konci každého svého tahu a při úspěchu pro něj účinek skončí.

6. Uspávací paprsek. Cílový tvor musí uspět v záchranném hodu na Moudrost se SO 14, jinak usne a zůstane v bezvědomí na 1 minutu. Cíl se probudí, utrpí-li zranění, nebo pokud někdo nepoužije akci, aby ho vzbudil. Tento paprsek nijak neúčinkuje na nemrtvé a výtvory.

Smrtící polibek

Smrtící polibek je nižší zřící, který může vzniknout, když má zřící živou noční můru o ztrátě krve. Namísto magických očních paprsků má deset dlouhých chapadel, z nichž každé je zakončeno tlamou plnou zubů. Svým zbarvením a tvarem se podobá zřícímu, který si ho vysnil, ale jeho odstín je tlumenější.

Pijan krve. Smrtící polibek přežívá jen díky požívání krve, kterou používá k výrobě elektrické energie uvnitř svého těla. Má paranoiu, že zemře hlady. Posedle vysává dokonce i maličké tvory jako krysy, aby co nejdéle odvrátil tento osud. Poté, co vysaje svou kořist, přenechá mrtvolu mrchožroutům. Smrtící polibek rád loví sám. Setká-li se s jiným smrtícím polibkem, může bojovat, utéct nebo spolupracovat v závislosti na svém zdraví a hrdosti. V podzemí používá svá chapadla jako čidla. Dloubá a zkoumá prostředí ve všech směrech. Při lovu na povrchu obvykle drží svá chapadla stažená a pak je náhle vymrští a natáhne na celou délku, aby nachytal protivníky nepřipravené.

Falešný tyran. Při špatném osvětlení si lze smrtící polibek s prodlouženými chapadly splést s pravým zřícím. Před neznalým tvorem se může vydávat za zřícího úmyslně, ale toto chování je vzácné, protože smrtící polibek se obvykle zaměřuje na lov a postrádá sebestřednost a paranoiu pravého zřícího. Může mluvit hrdly svých chapadel a jeho hlas zní jakoby přes nos a vysoce. Pravý zřící se nemusí smrtícího polibku obávat, neboť ho může snadno zabít nebo si ho podmanit dlouho předtím, než se smrtící polibek dostane do jeho blízkosti. Proto z pudu sebezáchovy se smrtící polibek obvykle podrobí nadvládě zřícího, kterého potká, ačkoliv se může pokusit o útěk při první příležitosti, kdy je jeho pán něčím zaujatý.

Jednoduchá taktika. Smrtící polibek postrádá bojové finesy a inteligenci zřícího. Může se pokusit o neobvyklý manévr, aby ovládl svou kořist (například vylétnout s kořistí nahoru, když ji uchvacuje), ale ve většině případů jen přisaje jedno či více svých chapadel k tvorovi a saje krev, dokud kořist nezkolabuje. Zaujímá-li výhodnou pozici a jeho protivník nepředstavuje žádnou hrozbu, může si se svou potravou pohrávat, pomalu tvora vymačkávat a vysávat z něj život.

Smrtící polibek
Velká zrůda, neutrální zlo
Obranné číslo 16 (přirozená zbroj)
Životy 161 (17k10 + 68)
Rychlost 0 sáhů, létání 6 sáhů (vznášení se)
  • SIL18 (+4)
  • OBR14 (+2)
  • ODL18 (+4)
  • INT10 (+0)
  • MDR12 (+1)
  • CHA10 (+0)
Dovednosti Vnímání +5
Imunity vůči zraněním blesková
Imunity vůči stavům ležící
Smysly vidění ve tmě 24 sáhů, pasivní Vnímání 15
Jazyky hlubinština, temnobecná řeč
Nebezpečnost 10 (5 900 ZK)

Blesková krev. Tvor do 1 sáhu od smrtícího polibku utrpí bleskové zranění 5 (1k10), kdykoliv zasáhne smrtící polibek útokem na blízko, který způsobuje bodné či sečné zranění.

Akce

Vícenásobný útok. Smrtící polibek zaútočí třikrát chapadlem. Až tři z těchto útoků lze nahradit Vysátím krve. Jedno nahrazení za každé chapadlo uchvacující tvora.

Chapadlo. Útok na blízko zbraní: +8 k zásahu, dosah 4 sáhy, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 14 (3k6 + 4) a je-li cílem Obrovský či menší tvor, je uchvácený (SO úniku je 14). Dokud toto uchvácení neskončí, cíl je zadržený a smrtící polibek nemůže použít toto chapadlo na další cíl. Smrtící polibek má deset chapadel.

Vysátí krve. Jeden tvor uchvácený chapadlem smrtícího polibku si musí hodit záchranný hod na Odolnost se SO 16. Když cíl neuspěje, utrpí bleskové zranění 22 (4k10) a smrtící polibek si obnoví polovinu tohoto množství životů.