Vegepygmejové

Vegepygmejové jsou houbovití tvorové, kteří žijí v jednoduchých kmenových útvarech, loví pro potravu a rozšiřují výtrusy, ze kterých se množí.

Primitivní rostliny. Vegepygmejové, také nazývaný plísňový lid nebo plísňáci, obývají tmavé oblasti, které jsou teplé a vlhké, takže je lze nejčastěji nalézt v podzemí nebo hustých lesích, kam proniká jen málo slunečního světla. Vegepygmejové instinktivně cítí příbuznost s jinými rostlinnými nebo houbovitými tvory a tak vegepygmejské kmeny dobře koexistují s tvory, jako jsou mykonidi, vřesci a fialové houby.

I když raději jí čerstvé maso, kosti a krev, mohou vegepygmejové absorbovat živiny z půdy a mnoha druhů organických hmot, což znamená, že jen zřídka hladoví. Vegepygmejové mohou syčet a dělat další zvuky tlačením vzduchu skrz ústa, ale nedokáží mluvit v tradičním slova smyslu. Mezi sebou vegepygmejové komunikují pomocí syčení, gest a rytmickým poklepáváním na tělo. Vegepygmejové jen málo staví a vyrábí; veškeré vybavení, které mají, získali od jiných tvorů nebo postaveno kopírováním jednoduchých konstrukcí, které viděli.

Z plísně plíseň. Vegepygmejové povstanou z pozůstatků, které zbyly z toho, když byl humanoid nebo obr zabit rzivou plísní. O den později se z mrtvoly vynoří jeden či více vegepygmejů. Pokud rzivá plíseň zabije zvíře, jako je pes nebo medvěd, místo humanoidně formovaného vegepygmeje je výsledkem zvířecí plísňák zvaný trnitec. Trnitci jsou méně inteligentní než vegepygmejové, ale jsou větší a zuřivější, stejně jako jsou jejich těla pokryta trny.

Jak vegepygmejové stárnou, tuhnou a na jejich tělech se vyvíjí shluky výtrusů. Nositelé výtrusů se odlišují od ostatních vegepygmejů, takže cizinci tyto vygepygmeje považují za náčelníky. Náčelník může vypustit spóry prasknutím a infikovat blízké tvory. Pokud tvor zemře, zatímco je infikován, jeho tělo produkuje vegepygmeje stejným způsobem jako to dělá rzivá plíseň.

Nikdo neví jistě, odkud rzivá plíseň pochází. Jeden historický zdroj vypráví o dobrodruzích, kteří v zapovězeném horském pásmu objevili rzivou plíseň a vegepygmeje v podivném kovovém žaláři plném cizího života. Jiný příběh říká, že průzkumníci nalezli rzivou plíseň v kráteru po padlé hvězdě a nedaleká džungle byla zamořena vegepygmeji.

Rzivá plíseň

Houba známá jako rzivá plíseň má červenohnědé zbarvení a lze ji nalézt pouze na tmavých, teplých a vlhkých místech. Rzivou plíseň, která se rozprostírá po kovovém předmětu, lze zaměnit za běžnou rez a je potřeba úspěšné ověření Inteligence (Přírody) nebo Moudrosti (Přežití) se SO 15, aby byla správně odhalena pouhým pohledem.

Každý tvor, který se dostane do 1 sáhu od rzivé plísně, musí uspět v záchranném hodu na Odolnost se SO 13, aby nevdechnul výtrusy. Když tvor v záchranném hodu neuspěje, otráví se. Když je tvor otráven tímto způsobem, utrpí jedové zranění 7 (2k6) na začátku každého svého tahu a jak dostává zranění, plíseň roste. Tvor může zopakovat záchranný hod na konci každého svého tahu a při úspěchu pro něj účinek skončí. Jakékoliv kouzlo, které neutralizuje jed nebo uzdravuje nemoc, infekci zahubí. Tvor, kterému klesnou životy na 0 kvůli jedovému zraněním plísně, umírá. Pokud je mrtvým tvorem humanoid, obr nebo zvíře, narodí se z jeho těla za 24 hodin jeden nebo více nových vegepygmejů: jeden novorozenec z Malé mrtvoly, dva ze Střední mrtvoly, čtyři z Velké mrtvoly, osm z Obrovské mrtvoly nebo šestnáct z Gigantické mrtvoly.

Rzivou plíseň může být těžké zabít, protože zbraně a většina typů zranění ji neuškodí. Účinky, které způsobují kyselinové, nekrotické nebo zářivé zranění zabijí 1 čtvereční stopu rzivé plísně za 1 způsobené zranění. Libra soli, galon alkoholu nebo magický účinek, který uzdravuje nemoc, zabije rzivou plíseň ve čtvereční oblasti o straně 2 sáhy; sluneční světlo zabije veškerou rzivou plíseň v oblasti světla.

Vegepygmej
Malá rostlina, neutrální
Obranné číslo 13 (přirozená zbroj)
Životy 9 (2k6 + 2)
Rychlost 6 sáhů
  • SIL7 (–2)
  • OBR14 (+2)
  • ODL13 (+1)
  • INT6 (–2)
  • MDR11 (+0)
  • CHA7 (–2)
Dovednosti Nenápadnost +4, Vnímání +2
Smysly vidění ve mě 12 sáhů, pasivní Vnímání 12
Jazyky vegepygmejština
Nebezpečnost 1/4 (50 ZK)

Rostlinné maskování. Vegepygmej má výhodu k ověřením Obratnosti (Nenápadnosti) při schovávání v terénu s dostatečnou vegetací.

Regenerace. Vegepygmej si obnoví 3 životy na začátku svého tahu. Pokud vegepygmej utrpí chladné, nekrotické či ohnivé zranění, tento rys nezafunguje na začátku jeho příštího tahu. Vegepygmej zemře, jen pokud začne svůj tah s 0 životy a neregeneruje se.

Akce

Drápy. Útok na blízko zbraní: +4 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Sečné zranění 5 (1k6 + 2).

Prak. Útok na dálku zbraní: +4 k zásahu, dostřel 6/24 sáhů, jeden cíl. Zásah: Drtivé zranění 4 (1k4 + 2).

Těla zabitých rzivou plísní dají růst nové plísni. Není to odkaz, který by většina z nás chtěla zanechat.

– Elminster

Vegepygmejský náčelník
Malá rostlina, neutrální
Obranné číslo 14 (přirozená zbroj)
Životy 33 (6k6 + 12)
Rychlost 6 sáhů
  • SIL14 (+2)
  • OBR14 (+2)
  • ODL14 (+2)
  • INT7 (–2)
  • MDR12 (+1)
  • CHA9 (–1)
Dovednosti Nenápadnost +4, Vnímání +3
Smysly vidění ve mě 12 sáhů, pasivní Vnímání 13
Jazyky vegepygmejština
Nebezpečnost 2 (450 ZK)

Rostlinné maskování. Vegepygmej má výhodu k ověřením Obratnosti (Nenápadnosti) při schovávání v terénu s dostatečnou vegetací.

Regenerace. Vegepygmej si obnoví 5 životů na začátku svého tahu. Pokud vegepygmej utrpí chladné, nekrotické či ohnivé zranění, tento rys nezafunguje na začátku jeho příštího tahu. Vegepygmej zemře, jen pokud začne svůj tah s 0 životy a neregeneruje se.

Akce

Vícenásobný útok. Vegepygmej zaútočí dvakrát drápy, nebo dvakrát na blízko kopím.

Drápy. Útok na blízko zbraní: +4 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Sečné zranění 5 (1k6 + 2).

Kopí. Útok na blízko nebo na dálku zbraní: +4 k zásahu, dosah 1 sáh nebo dostřel 4/12 sáhů, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 5 (1k6 + 2), nebo bodné zranění 6 (1k8 + 2), pokud k útoku na blízko použije dvě ruce.

Výtrusy (1/den). Vegepygmej ze sebe vypustí oblak spór o poloměru 3 sáhy. Tyto spóry se rozšiřují kolem rohů. Každý tvor v oblasti, který není rostlina, musí uspět v záchranném hodu na Odolnost se SO 12, jinak se otráví. Když je cíl otrávený tímto způsobem, utrpí jedové zranění 9 (2k8) za začátku každého svého tahu. Cíl může zopakovat záchranný hod na konci každého svého tahu a při úspěchu pro něj účinek skončí.

Trnitec
Střední rostlina, neutrální
Obranné číslo 14 (přirozená zbroj)
Životy 27 (5k8 + 5)
Rychlost 6 sáhů
  • SIL13 (+1)
  • OBR12 (+1)
  • ODL13 (+1)
  • INT2 (–4)
  • MDR10 (+0)
  • CHA6 (–2)
Dovednosti Nenápadnost +3, Vnímání +4
Smysly vidění ve mě 12 sáhů, pasivní Vnímání 14
Jazyky
Nebezpečnost 1 (200 ZK)

Rostlinné maskování. Trnitec má výhodu k ověřením Obratnosti (Nenápadnosti) při schovávání v terénu s dostatečnou vegetací.

Regenerace. Trnitec si obnoví 5 životů na začátku svého tahu. Pokud trnitec utrpí chladné, nekrotické či ohnivé zranění, tento rys nezafunguje na začátku jeho příštího tahu. Trnitec zemře, jen pokud začne svůj tah s 0 životy a neregeneruje se.

Trnové tělo. Na začátku svého tahu trnitec způsobí bodné zranění 2 (1k4) každému tvorovi, který ho uchvacuje.

Akce

Kousnutí. Útok na blízko zbraní: +3 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden cíl. Zásah: Bodné zranění 8 (2k6 + 1).