SRD JaD a překladu DnD 5e
  • DnD 5e

    • Příručka hráče
    • Průvodce pána jeskyně
    • Bestiář
    • Xanatharův průvodce vším
    • Volův průvodce netvory
  • Jeskyne a draci

    • Základní kniha
    • Doplňky
  • Abecední
  • Moci
  • Magických škol
  • Grimoar povolání
  • Alchymista
  • Barbar
  • Bard
  • Bojovník
  • Čaroděj
  • Černokněžník
  • Druid
  • Hraničář
  • Klerik
  • Kouzelník
  • Lovec netvorů
  • Mnich
  • Paladin
  • Tulák
  • Fate
  • Apokalyptickej svět
  • DrDII
  • Shadowrun 6e
d20.cz
  • DnD 5e

    • Příručka hráče
    • Průvodce pána jeskyně
    • Bestiář
    • Xanatharův průvodce vším
    • Volův průvodce netvory
  • Jeskyne a draci

    • Základní kniha
    • Doplňky
  • Abecední
  • Moci
  • Magických škol
  • Grimoar povolání
  • Alchymista
  • Barbar
  • Bard
  • Bojovník
  • Čaroděj
  • Černokněžník
  • Druid
  • Hraničář
  • Klerik
  • Kouzelník
  • Lovec netvorů
  • Mnich
  • Paladin
  • Tulák
  • Fate
  • Apokalyptickej svět
  • DrDII
  • Shadowrun 6e
d20.cz
  • Bestiář

    • Úvod
    • Abolet
    • Andělé
    • Ankheg
    • Árakokra
    • Azer
    • Bazilišek
    • Behir
    • Blekotající tlamáč
    • Bludička
    • Bulta
    • Chiméra
    • Chrlič
    • Chuul
    • Ďáblové
    • Démoni
    • Diblík
    • Dinosauři
    • Divous
    • Dračí želva
    • Draci
    • Drak, stínový
    • Drakostěj
    • Dravouk
    • Dryáda
    • Duch
    • Duergar
    • Dvojník
    • Elementálové
    • Elfové: drowové
    • Empyrean
    • Ent
    • Etin
    • Fext
    • Flamp
    • Fomorian
    • Galeb dur
    • Géniové
    • Ghúlové
    • Githové
    • Gnolové
    • Gnóm, hlubinný (permoník)
    • Goblini
    • Gobři
    • Golemové
    • Gorgon
    • Grel
    • Gryf
    • Gryk
    • Hákovec
    • Harpyje
    • Hipogryf
    • Homunkulus
    • Houby
    • Hrotoun
    • Hydra
    • Jednorožec
    • Ještěrci
    • Ježibaby
    • Kambion
    • Kenku
    • Kentaur
    • Klamopard
    • Klepetnatec
    • Koboldi
    • Kokatrice
    • Kostěj
    • Kostlivci
    • Kovatl
    • Kraken
    • Krápnitec
    • Kuo-toové
    • Kyklop
    • Lamie
    • Lítice
    • Lykantropové
    • Magmar
    • Mantikora
    • Medúza
    • Mefiti
    • Mimik
    • Minotaurus
    • Modroni
    • Mořan
    • Morian
    • Mozkožrout
    • Mrchodravec
    • Mstitel
    • Mumie
    • Mykonidi
    • Nágy
    • Neviditelný stopař
    • Noční můra
    • Noh
    • Notik
    • Obři
    • Obrněný děs
    • Ohnivá lebka
    • Ón
    • Orkové
    • Otyugh
    • Oživlé předměty
    • Pavoučnatec
    • Pegas
    • Pekelný ohař
    • Peryton
    • Pláštník
    • Plazivý pařát
    • Poletucha
    • Polodrak
    • Polokostěj
    • Přízrak
    • Pseudodrak
    • Purpurový červ
    • Quagot
    • Rakšáza
    • Remorázové
    • Ropušák
    • Rozumhlt
    • Rytíř smrti
    • Rzivý netvor
    • Sahuagini
    • Šakalodlak
    • Salamandři
    • Satyr
    • Sfingy
    • Skuruti
    • Sládi
    • Slizy
    • Sněti
    • Sovodvěd
    • Spektra
    • Stín
    • Štítový strážce
    • Strašák
    • Striga
    • Sukuba nebo inkubus
    • Tarask
    • Temnoplášť
    • Thri-kreen
    • Tlející valivec
    • Troglodyt
    • Troll
    • Upíři
    • Vílí dráček
    • Vodní div
    • Vyverna
    • Xorn
    • Yettiové
    • Yuan-tiové
    • Yugoloti
    • Zlobři
    • Zombie
    • Zřící
    • Dodatek A: Různí tvorové
    • Dodatek B: Cizí postavy
    • Dodatek C: Nestvůry podle nebezpečnosti
  • O SRD

    • Návod na editaci
    • Přidání knihy

Mozkožrout

Mozkoužrouti, zvaní také illitydi, jsou bičem vnímajících tvorů napříč nesčetnými světy. Jsou to psioničtí tyrani, otrokáři, mezidimenzionální cestovatelé a zákeřní géniové, kteří sklízí celé rasy pro své vlastní pochybné cíle. Z jejich chobotnicových hlav se vinou čtyři chapadla, které se nedočkavě ohýbají hladem, když se přiblíží vnímající tvorové.

V dávných dobách illitydi ovládali říše, jež se rozpínali po mnoha světech. Podrobovali si a následně pokřivovali celé rasy humanoidních otroků, včetně githyanků a githzerajů, divousů a kuo-toů. Illitydi, spojeni kolektivním vědomím, osnují dalekosáhlé a zlé plány, jakých jen jsou jejich bezedné mysli schopny.

Kvůli pádu jejich impérií se illitydí kolektivy v Materiální sféře zabydleli v Temných říších.

Psioničtí velitelé. Mozkožrouti mají psionické schopnosti, které jim umožňují ovládat mysli tvorů jako troglodyti, divousi, quagoti a zlobři. Illitydi upřednostňují telepatickou komunikaci a pomocí své telepatie rozdávají příkazy svým vazalům.

Když illityd narazí na silný odpor, vyhne se počátečnímu boji a nařídí zaútočit svým vazalům. Tito vazalové, jako fyzická prodloužení illitydových myšlenek, se vloží mezi mozkožrouta a jeho nepřátele a obětují své životy, aby jejich pán unikl.

Úlí mozkové kolonie. Osamělí mozkožrouti jsou jako tuláci a psanci. Většina illitydů patří do kolonie sourozeneckých mozkožroutů oddaných starému mozku — masivní mozkovité bytosti, která bydlí ve slané tůni poblíž centra mozkožroutí komunity. Ze své tůně starý mozek telepaticky diktuje své tužby každému jednotlivému mozkožroutovi v okruhu 5 mil, neboť je schopný vést několik mentálních rozhovorů najednou.

Hlad mysli. Illitydi se živí mozky humanoidů. Mozky poskytují enzymy, hormony a psychickou energii nezbytnou pro jejich přežití. Illityd s dobrým zdravím díky stravě bohaté na mozek vylučuje tenkou vrstvu slizu, který obaluje jeho světle fialovou kůži.

Illityd zažívá nadšení, když požírá mozek humanoida, spolu se vzpomínkami, osobností a nejniternějšími strachy. Mozkožrouti mozek někdy raději sklidí, než aby ho sežrali, a použijí ho jako součást jistého cizáckého experimentu, nebo ho přemění na rozumhlta.

Kvalitština

Při vzácných příležitostech, když mozkožrouti potřebují něco napsat, píšou v kvalitštině. Tento systém hmatového písma (podobný Brailleovu) čte illityd pomocí svých chapadel. Kvalitština se zapisuje ve čtyřřádkových odstavcích a je svou stavbou tak cizácká, že neillitydi musí sáhnout po magii, aby odhalili její význam. I když se kvalitština dá používat pro udržování záznamů, illitydi ji zpravidla používají k označování portálů či jiných povrchů varováními nebo instrukcemi.

Mozkožrout
Střední zrůda, zákonné zlo
Obranné číslo 15 (kyrys)
Životy 71 (13k8 + 13)
Rychlost 6 sáhů
  • SIL11 (+0)
  • OBR12 (+1)
  • ODL12 (+1)
  • INT19 (+4)
  • MDR17 (+3)
  • CHA17 (+3)
Záchranné hody Int +7, Mdr +6, Cha +6
Dovednosti Klamání +6, Mystika +7, Nenápadnost +4, Přesvědčování +6, Vhled +6, Vnímání +6
Smysly vidění ve tmě 24 sáhů, pasivní Vnímání 16
Jazyky hlubinština, temnobecná řeč, telepatie 24 sáhů
Nebezpečnost 7 (2 900 ZK)

Magické odolání. Mozkožrout má výhodu k záchranným hodům proti kouzlům a ostatním magickým účinkům.

Přirozené sesílání kouzel (psionik). Mozkožroutova přirozená sesílací vlastnost je Inteligence (SO záchrany kouzla je 15). Umí přirozeně sesílat následující kouzla, jež od něj nevyžadují žádné složky:

Libovolně: levitace, odhal myšlenky

1/den každé: podrob nestvůru, přesun sférami (jen na sebe)

Akce

Chapadla. Útok na blízko zbraní: +7 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden tvor. Zásah: Psychické zranění 15 (2k10 + 4). Je-li cíl Střední či menší, je uchvácený (SO úniku je 15) a musí uspět v záchranném hodu na Inteligenci se SO 15, jinak je ochromen, dokud toto uchvácení neskončí.

Vytažení mozku. Útok na blízko zbraní: +7 k zásahu, dosah 1 sáh, jeden neschopný humanoid uchvácený mozkožroutem. Zásah: Cíl utrpí bodné zranění 55 (10k10). Sníží-li toto zranění cíli životy na 0, mozkožrout cíl zabije a vytáhne a sežere jeho mozek.

Mentální výpad (obnovení 5 – 6). Mozkožrout magicky vypustí psychickou energii v kuželu 12 sáhů. Každý tvor v této oblasti musí uspět v záchranném hodu na Inteligenci se SO 15. Když tvor neuspěje, utrpí psychické zranění 22 (4k8 + 4) a bude ochromený na 1 minutu. Tvor může zopakovat záchranný hod na konci každého svého tahu a při úspěchu pro něj účinek skončí.

Varianta: Mozkožroutí mystik

Hrstka mozkožroutů doplňuje svou psionickou schopnost mystickými kouzly. Ale jejich illitydí druzi je považují za devianty a obvykle se jich straní. Mozkožroutí mystik má nebezpečnost 8 (3 900 ZK) a následující rys.

Sesílání kouzel. Mozkožrout je sesilatel kouzel 10. úrovně. Jeho sesílací vlastnost je Inteligence (SO záchrany kouzla je 15, útočná oprava kouzla je +7). Mozkožrout má připravená následující klerická kouzla:

Triky (libovolně): mágova ruka, šokující sevření, tančící světla, znamení proti čepelím

  1. úroveň (4 pozice): najdi magii, přestrojení, spánek, štít

  2. úroveň (3 pozice): neviditelnost, paprsek slabosti, rozmazání

  3. úroveň (3 pozice): blesk, jasnozřivost, poselství

  4. úroveň (3 pozice): klamný prostor, zmatek

  5. úroveň (2 pozice): telekineze, zeď síly

Prev
Morian
Next
Mrchodravec